Nia Burks


 


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Exhibtion: Standardized Authenticity (Statement)

The social web is inherently disconnected from the physical self. The ways in which we use User Generated Content sites fall into two primary categories: situations in which our detachment is exemplified, and those that desperately strive for connection. They sometimes have clear boundaries, and other times our web activity exists in a dualistic state, unable to discern itself between the two classifications. The work aims to explore the bond that exists between the subject and camera operator (which is sometimes the same person) and the viewer and the videotaped space/event. The goal is to investigate the point in time in which a person in a video ceases to be a subject and transforms into an object.
 

Das Social Web ist naturgemäß vom physischen Selbst losgelöst. Betrachtet man jedoch die Art und Weise, wie Webseiten mit nutzergenerierten Inhalt verwenden werden, könnte man sie in zwei Hauptkategorien unterteilen: einerseits gibt es Situationen in denen diese Trennung beispielhaft dargestellt wird und andererseits gibt es welche, in denen eine Anbindung verzweifelt angestrebt wird. In manchen Fällen sind die Grenzen klar zu erkennen, in anderen Fällen jedoch befindet sich unsere Webaktivität in einem dualistischen Stadium, das weder der einen noch der anderen Klassifizierung zurechnet werden kann. Die Intention der Kunstwerke ist es demnach die vorhandene Verbindung zwischen Subjekt und Kameramann/frau (in vielen Fällen ist das dieselbe Person) einerseits und Betrachter und Videoaufnahme des Raumes/Veranstaltung andererseits zu erkunden.

 

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Angry Gamers (2010)
03'03'', Editions 5 + 2AP


Angry Gamers examines fixation with social media, gaming and ultimately, our emotional interconnectivity as a populace through these mediums in the digital age. Angry Gamers aims to contribute to the next page of a dialogue within the digital world regarding our concept of reality. Emotional absorption into “virtual” worlds calls into question what the meaning of “virtual” actually is. Code, binary and pixels are not real in the same way the senses are real. Our senses can offer us corporal tangibility. However, bodily reactions and immersion in the culture of social media — and its content along with the relationships that are created with others who also participate in it — are physically real. Is reality and its effects on the self limited to situations of the physical world?


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Pretty or Ugly (2012)
01'56'', Editions 5 + 2AP



 

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Official Grind (2012)
02'29'', Editions 5 + 2AP

 

This intrinsic need for connectivity presents itself in a more primal way in “Official Grind”, where young men from all over the United States collectively perform exceedingly sexual choreographed routines for the viewing pleasure of their (highly presumed) female counterpart. The biological display of desire in the form of dance invites the distant viewer, who is obviously not always female, to look anonymously, free of the demand for accountability and their own ownership of sexuality.

 

Dieses inhärente Bedürfnis nach Verbundenheit zeigt sich noch grundlegender im Video “Official Grind”, in dem junge Männer aus unterschiedlichen Gegenden der Vereinigten Statten kollektiv äußerst sexuelle choreographierte Routinen für den visuellen Genuss eines (sehr stark vorausgesetzten) weiblichen Gegenübers, vortragen. Das als Tanz dargestellte biologische Begehren lädt den entfernten Betrachter ein, der natürlich nicht nur weiblich sein kann, anonym zuzuschauen, ohne Rechenschaft über die eigene Sexualität einzufordern.

 

 

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Leave a Comment (2012)
00'59'', Editions 5 + 2AP


is collection of video bloggers, who directly ask for feedback with regards to their post’s subject. Not only is this three-word request evidence of the awareness of the video’s home on the web, but the occasional hand motion downward suggests an astute awareness of the YouTube interface, from which the source video’s are all appropriated. This awareness blurs the faint line between exemplified physical detachment (being “inside” of YouTube), and the need for connectivity intrinsic to all humans.

Leave a Comment“ (Hinterlasse eine Nachricht) besteht aus einer Reihe von Videobloggern, die um direktes Feedback zu den Inhalten ihrer Posts bitten. Diese aus drei Worten bestehende Bitte ist nicht nur Beweis für ein Bewusstsein für die Beheimatung des Videos im Web, sondern die gelegentliche Handbewegung nach unten deutet gleichzeitig auf ein raffiniertes Bewusstsein für das Vorhandensein der YouTube Schnittstelle hin, der Quelle, aus der all die angeeigneten Videos stammen. Dadurch wird die feine Linie zwischen der dargestellten physischen Trennung (man ist ‚auf‘ YouTube) und dem Bedürfnis nach Verbundenheit, die allen Menschen innewohnt, verwischt.

 

 

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Booty Meat (2011) Entering      + Booty Meat (2011) Exiting
00'36'', Editions 5 + 2AP
00'35'', Editions 5 + 2AP


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Rot für Zinédine Zindae
00'51'', Editions 5 + 2AP